Vainion Liikenteen kahdeksan vuosikymmentä

1930 Autonkuljettajasta autoilijaksi

Vuonna 1930 Jooseppi Vainio sai liikennöintiluvan linjalle Kuusjoki-Salo-Turku. Autonkuljettajana ja linja-autokuskina muiden palveluksessa toiminut Vainio halusi yrittää omillaan ja liikennöinti käytettynä hankitulla 16-paikkaisella Reolla alkoi 1.10.1930

1933 Liikennöitsijäksi

Jooseppi Vainio osti 1933 Kalle Rauniomaan linjan ja auton. Yksi mies ei pystynyt liikennöimään kahta linjaa, joten tarvittiin myös uusi kuljettaja. Vainion liikenne alkoi vähitellen kasvaa, kun 1935 Vainio hankki vielä yhden uuden linjan.

Uudet kalustohankinnat mahdollistivat, että Vainio pystyi ottamaan käyttöönsä jo aiemmin saamansa linjan Salosta Helsinkiin. Vuosikymmenen loppuun mennessä linjoja oli jo useita ja autojakin 8.  Kasvun tielle tuli kuitenkin ongelmia, kun maailmansota levisi Suomeen.

1947 Pitkänmatkan liikennettä ja tilausajoja

Sodat olivat liikennöinnille hankalaa aikaa. Autoja luovutettiin armeijan käyttöön ja kaikesta – varaosista, polttoaineesta ja renkaista – oli pulaa, toisin kuin matkustajista. Sodan jälkeenkin meni useita vuosia ennen kuin tilanne normalisoitui.

Vuoteen 1947 mennessä Vainion kalusto alkoi olla liikennöinnin vaatimalla tasolla ja oli aika katsoa eteenpäin. Vainio saikin samana vuonna ensimmäisten joukossa liikennöintiluvan uudelle ykkösteille Turusta Helsinkiin. Seuraavana vuonna aloitettiin myös ensimmäiset tilausajot ulkomaille. Heti ensimmäiseksi Italiaan.

1954 J. Vainion Liikenne Oy

Jooseppi Vainio oli toiminut yksityisenä elinkeinonharjoittajana alusta asti, mutta 1950-luvun alussa hänen sairastumisensa ja kasvaneen liiketoiminnan tuomat verotukselliset kysymykset nostivat yhtiöittämisen tärkeysjärjestystä. Paperit toimitettiin kaupparekisteriin 1953 lopulla ja niiden hyväksymisen jälkeen pidettiin perustava yhtiökokous.

Uuden osakeyhtiön oli määrä aloittaa 1954 alusta Jooseppi Vainion johdolla, mutta kohtalo puuttui peliin, kun Vainio menehtyi vain muutamia päiviä ennen vuodenvaihdetta. Toimitusjohtajaksi saatiin osakkaista Niilo Alhomaa, jonka johdolla toimintaa lähdettiin kehittämään.

1957 Vetovastuu vaihtuu

Niilo Alhonmaa ehti johtaa uutta osakeyhtiötä vain kolme vuotta, ennen kuin puolestaan menehtyi sydänkohtaukseen. Hän kuitenkin luotsasi yhtiön läpi alkuvaiheen, minä aikana Joosepin poika, Juhani ehti kasvaa perheyrityksen johtovastuuseen.

Vainion liikenteen linjat olivat pysyneet 1930-luvun laajuudessa, mutta sekä vuoro- että etenkin kilometri- ja matkustajamäärät olivat kasvaneet hurjasti. Juhani Vainion johdolla liikennöintiä lisättiin edelleen mm. Salon paikallisliikenteessä että pikavuoroliikenteessä Helsinkiin, mihin J. Vainion Liikenne sai liikennöintiluvan sitkeän yrittämisen jälkeen 1962.

1968 Yhdistymisten kautta kasvuun

Vainion Liikenne osti 1968 Salon Lähiliikenteen ja sulautti sen vuorot omiinsa. Tämä oli lähtölaukauksena Vainion 1970-luvun kasvustrategialle, joka perustui juuri yhdistymisiin. Tänä aikana Vainioon sulautettiin esimerkiksi Särkisalon linja 1974, Laineen Liikenne 1978 sekä Salon Liikenne 1980.

Kasvu yhdistymisten kautta jatkui myös 1990-luvulle. Nämä vuosikymmenet olivat tiukan viranomaissääntelyn ansiosta vakaita ja hyvin ennustettavia aikoja, jolloin riskit olivat hyvin ennakoitavissa. Sääntelyä kuitenkin alettiin purkaa 1990-luvun alussa. Suuri muutos tuli 1994, kun liikenneluvat korvattiin joukkoliikenneluvalla ja tarveharkinta poistui.

1991 ExpressBussit tulevat

Kilpailun kiristyessä linja-autoliikenteessä, liikennöijät alkoivat huomata ettei asiakkaille ollut juurikaan väliä, minkä yhtiön autoilla he kulkivat, kunhan pääsivät määränpäähänsä. Etenkin pikaliikenteessä päällekkäiset aikataulut ja jokaisen yhtiön mainonta hämärsivät linja-autoliikenteen asemaa muita liikennevälineitä, junaa ja yksityisautoja vastaan.

Koska yhteistyö nähtiin kilpailua kannattavammaksi,  päätettiin luoda tuotteistettu pikavuoroliikenne, jossa eri liikennöitsijöiden autot varustettiin yhtenäisin tunnuksin ja varustein. Näin syntyi ExpressBus. Vainio osallistui ExpressBus-yhteistyöhön vuoteen 2016 saakka.

Vainio tänään

1990-luvulla Vainion Liikenne ehti olla mukana myös lyhyeksi jääneessä valtakunnallisessa tilausajokokeilussa ja pitää Salossa omaa matkatoimistoa, Matka-Vainiota. Loppujen lopuksi kuitenkin toiminta keskittyi kahdelle tukijalalle – linjaliikenteeseen ja tilausajoihin, jotka ovat Vainion Liikenteen vahvuudet.

Kasvu on jatkunut edelleen yrityshankintojen ja yhdistymisten kautta, mm. Saaristotie Oy ja Matka-Autot Oy:n liiketoiminnot ostamalla. Yrityksen johdossa on tapahtunut myös sukupolvenvaihdos ja tällä hetkellä J. Vainion Liikenne Oy:n toimitusjohtajana toimii Matti Vainio. Hänen johdollaan Vainion Liikenne tukeutuu yhä juuriinsa, mutta katsoo samalla eteenpäin. Kuten on tehnyt jo Jooseppi Vainion ajoista lähtien.