Tuttu kuski on koulukyydin lempeä kippari – Perniönseudun Lehti

Perniönseudun Lehden Treffatti-palstalla esiteltiin taannoin Vainion Liikenteen koulukyytikuljettaja Kari Lindsten.

Artikkeli referoi hyvin koulukuljetusten arkea ja haasteita eri vuodenaikoina. Eteläisessä Salossa ajetaan päivittäin kymmeniä koulukuljetuksia, jotka jokainen vaativat tarkkaa aikatauluttamista liikennöijältä. 

–Jos reitille tulee vaikka vain yksikin uusi haku, menee koko aamun aikataulu uusiksi, Lindsten kertoo lehtiartikkelissa.

Nykytekniikka auttaa kuitenkin kyydittävien hallinnassa. Kuljettajalla on kojelaudassa näyttö, josta haettavat näkyvät järjestyksessä. Kun lapsi on kyydissä, kuljettaja kuittaa tämän noudetuksi.

Koulukyyti opettaa kansalaistaitoja

Koulubussin kuljettaminen ei ole vain ajamista, vaan siihen kuuluu Lindstenin mukaan myös tietynlainen kasvatusvastuu.

–Vaikka puhutaan koulutakseista, kyseessä on kuitenkin linjaliikenne – pysäkillä on oltava ajoissa. Tällä tavoin koulukyydit opettavat myös yhtä kansalaistaitoa, joukkoliikenteellä kulkemista, hän toteaa.

Myös autossa Lindsten pitää jöötä. Vaikka meteliä saa olla, niin autossa ei kiroilla eikä kiusata.

–Ja vyöt laitetaan kiinni ennen liikkeellelähtöä, hän painottaa.

Kuljettaja on vastuullinen aikuinen

Koulubussin kuljettaja on myös yksi aikuiskohtaaminen lasten arjessa. Joskus etupenkkiläiselle kerrotaan myös vakavia asioita, sellaisia joista ei opettajalle tai vanhemmille mainita.

–Siinä pitää olla asiallinen aikuinen. ja kaikki mitä autossa puhutaan, jää autoon, Lindsten vakuuttaa.

–Ja joskus, kun takapenkillä kinataan jostain aiheesta, pitää päivätuaon aikana kaivaa Wikipedia esiin ja tarkastaa miten asia oikeasti on. Näiden kanssa ei auta olla liikkeellä vaillinaisilla tiedoilla hän myhäilee.

Esimerkki on myös vaikuttanut. Yksi koulukyytiläisistä on jo päättänyt itsekin ryhtyä isona taksikuljettajaksi ja toinen miettii pääsisikö kuljettajan luokse yökylään. Myös vanhemmat ovat olleet palveluun tyytyväisiä, etenkin viikkoaikatauluihin.

Rauhallisesti liikenteessä

Lindstenin mielestä koulukuljettajan työ on luksushommaa – päivätyötä ja viikonloput vapaana. Parhaat ajokelit ovat syksyn kauniit päivät, mutta talven kelirikko ja jääkelit eivät kuljettajaa ilahduta. Ajossa Lindstenillä on pitkät hermot, eivätkä typerät ohitukset juuri hetkauta.

–Ovathan ne ärsyttäviä, mutta vielä ei ole tullut vaaratilanteita.

Yksi toive Lindstenillä on kanssa-autoilijoille talven varalle.

–Mutkat pitäisi ajaa omalla puolella tietä, vaikka tiessä vain kolme pyöräuraa olisikin.